Jippi - sunnere barnefavoritter | Meny
Hopp til hovedinnhold
Hopp til hovedmeny
Hopp til lokalmeny
Hopp til støttemeny
Meny Logo

Jippi - sunnere barnefavoritter

Jippi - sunnere barnefavoritter

Som foreldre er man opptatt av at barna skal spise sunt. Men det er også viktig at barna liker maten, ellers blir den ikke spist.  JIPPI- produktene har gjennomgått en grundig ernæringsvurdering og er smakstestet og godkjent av barn.

I produktserien har vi fokusert på høy kjøtt-/fiskeandel, lavt sukker- og saltinnhold og alle er uten kunstige søtningsstoffer, palmeolje og smaksforsterkere (for eksempel msg). Over 70% av produktene er nøkkelhullsmerket, de som ikke er det er i en kategori hvor det ikke finnes nøkkelhull.

Næringsinnhold i JIPPI-produktene pr mai 2013 

JIPPI er en produktserie som gjør det enklere for barnefamilier å velge sunnere produkter hver dag 

Spørsmål og svar

HVORFOR ER IKKE ALLE JIPPI-PRODUKTER NØKKELHULLSMERKET?

Det er flere varegrupper hvor det fortsatt ikke er mulig å få Nøkkelhull etter myndighetenes retningslinjer. For eksempel syltetøy, sauser og drikke. JIPPI har likevel valgt å lansere produkter også i de varegruppene med fortsatt fokus på ernæringskriterier for eksempel sukker og salt. De fleste produktene er dog nøkkelhullsmerket – over 70%.

HVORFOR ER IKKE JIPPI-OSTEN NØKKELHULLMERKET?

Vi har hittil ikke klart å forene god smak med kriteriene for Nøkkelhullsmerket ost, da fettinnholdet må være så lavt som under 17%.

HVA BETYR "SUNNERE" FOR JIPPI PRODUKTENE?

Med sunnere mener vi et sunnere alternativ ift. andre produkter i varegruppen.

HVOR LIGGER JIPPI-PRODUKTENE PRISMESSIG?

Produktene ligger på ca. samme prisnivå som merkevaren. Noen produkter ligger noe under i pris, andre litt over. Årsaken til at produktserien ikke er lavpriset er at de inneholder eksempelvis en høy andel fisk eller kjøtt, noe som fordyrer produktene.

HVORFOR ER DET PØLSER I SERIEN, PØLSER ER VEL IKKE SUNNE?

Vi vet at barn og barnefamilier spiser pølser, og nettopp derfor ønsket vi å gjøre det enklere å velge sunnere varianter også i denne varegruppen. JIPPIs pølse er med 67% kalkun/kyllingkjøtt og er nøkkelhullsmerket. Ønsker man pølser til middag er JIPPI et sunnere alternativ i den varegruppen.

HVEM ER NOFIMA?

Nofima (tidligere Matforsk) er et matforskningsinstitutt med blant annet fokus på forbruker, sensorikk, mat og helse.

HVA HAR VÆRT NOFIMAS ROLLE I UTVIKLINGEN AV DENNE SERIEN?

I utviklingen av JIPPI- serien har vi fått både ernærings-faglig og sensorisk bistand fra matforskningsinstituttet Nofima. Ernæringsfysiolog fra Nofima har vært med i prosjektet fra starten, og vært med på å utvikle ernærings-kriteriene, og godkjent den ernæringsmessige sammensetningen av produktene. NorgesGruppen ønsket å lage en sunnere produktserie ovenfor barnefamilien, og da var det naturlig å involvere ekstern ernæringsekspertise.

HVA BETYR DET AT PRODUKTENE ER TESTET OG GODKJENT AV BARN?

Produktserien har vært gjennom grundige smakstester. Matforskningsinstituttet Nofima har hjulpet til i arbeidet med å utvikle smakstestopplegget. Først har produktene blitt testet og smaksgodkjent av et internt fagpanel, og deretter har de blitt testet og smaksgodkjent av barnefamilier.